24 Mart 2010 Çarşamba

MERKİ

Hayatım boyunca bana yöneltilen soruların neredeyse ezici bir çoğunluğu soyadım “Merki”nin ne anlama geldiği konusudur. Bu soruya zaman içinde alışmakla birlikte beni belli bir köken araştırmasına itti. Net sonuçlar alamamakla birlikte değişik ve ilginç noktalara ulaştım. Bunları paylaşmak istiyorum.

Merki’nin Türkçe’de anlamlı bir kelime olmasına pek çok kişi hayret ediyor. Çok kişi ilk defa duyduğunu ifade etmekle birlikte, "Merki", kelime anlamı itibariyle Batı Anadolu kırsalında yabani olarak yetişen ve çok lezzetli bulunan bir mantar cinsine verilen isimdir. Bahar aylarında yol kenarlarında bolca satılır.
(merki mantarı)
Merki’nin soyadı olarak alınması hikayesi ise maalesef karanlık. Dedemin vaktiyle Denizli’de “Merki oğlu Mehmet” olarak anıldığı ve soyadı kanunu çıktığında bu ismi kendisine soyadı olarak aldığı babam tarafından ifade ediliyor. Dedemin vefatında, babamın 18-19 yaşlarında olması kökeni karanlıkta bırakıyor. Her ne kadar köy kökenli olsa da mantarla bir ilişkimizin olup olmadığı meçhul. Babamın hatırladığı kadarı ile tabakhanede çalışırmış. (Bu dedemin ileride anlatmayı umut ettiğim çok güzel ve efsane nitelikli bir hikayesi var.) Dedemin kardeşinin bulunmaması sebebiyle “Merki” soyadımız sadece babam ve amcam sülalesi tarafından kullanılıyor. Halen her iki nesilden soyadımızı taşıyan, kız kardeşimin zaman zaman çift soyadı kullanmasını da hesap ederek ,12 yaşayan temsilcimiz olduğunu söyleyebilirim.

Ailem dışında Türkiye’de aynı soyadını taşıyan bir başka şahısla karşılaşma olanağım olmadı. Sadece internet ortamında, İstanbul çiçek pasajında soyadımızı taşıyan bir işletmecinin olduğunu duydum. Bir ortam yaratarak tanışmayı çok arzu ederim.

Hazır internete girmişken dünya çapında araştırma yapınca çok ilginç sonuçlara ulaştım. Paylaşmak isterim;

-İzlanda ve Norveç dilinde çok yaygın bir kelime ve bayrak, bayrak direği, alem, çok yüksek nokta gibi anlamlara geliyor.
-ABD’de yaşayan çok sayıda “Merki” var.
-Özellikle İsviçre’de çok yaygın bir soyadı. Hatta bir köyün neredeyse tamamının Merki soyadını taşıdığını öğrendim.

Bu kadar laftan sonra, yemek üstadı blogçu arkadaşlarımdan özür dileyerek, beni mazur görmeleri dileğiyle internetten edindiğim bir yemek tarifini vereyim:
SÜTLÜ MERKİ MANTAR YEMEĞİ

İÇİNDEKİLER MİKTAR

Merki mantarı 1 kg
Kuru soğan 1 adet
Süt 1 SB
Su 1 SB
Sıvı yağ 1 ÇB
Un 1 YK
Tuz gereği kadar
Salça 1 YK
Kırmızı biber 1 ÇK
Karabiber 1 ÇK

YAPILIŞI

· Soğan sıvı yağda kavrulur.
· Üzerine un, salça, kırmızı biber, karabiber ilave edilir. Birkaç dakika daha kavrulur.
· Merki mantarı haşlanır. Haşlanmış ve doğranmış olarak süt ve sıcak su ilave edilir.
· Kısık ateşte mantarlar pişirilerek servis yapılır.

3 yorum:

  1. İlgi ile okudum paylaşımını.Teşekkür ederim,az biraz duygulandım,biraz da gülümsedim...

    YanıtlaSil
  2. Ben size ilk rastladığımda araştırmıştım anlamını..Teşekkürler tarif için :)

    YanıtlaSil
  3. Çok güzel anlatmışsınız. yemek tarifide güzel ama güvenerek yediğim tek mantar kültür mantarı bir de annemin bazen yaptığı korktuğum halde yinede yediğim çintar.

    YanıtlaSil