15 Haziran 2011 Çarşamba

DİLDE Mİ? AKILDA MI? KÜLTÜRDE Mİ? (TÜRK DİLİ-3)

(Türkçe üzerine önceki yazılarımda, dilimizin içine bolca yabancı kelimeler sokulduğunu, dilimizin benliğini kaybetmek üzere olduğunu belirtmiştim. Ancak çuvaldızı biraz da kendimize batıralım. Biz güzel Türkçemizi ne denli doğru ve güzel konuşuyoruz? Kim iddia edebilir ki kusursuz konuştuğunu? Zaman zaman kelimeleri yuvarlarız, kısaltırız, bozarız. Hatta abuk subuk cümleler de kurarız. Belki gülüyoruz ama dilimizin yozlaşmasına da yol açıyoruz değil mi? Aşağıdaki cümleler, gözönünde olan insanların irticalen (=bir yazıya bağlı olmadan = doğaçlama) konuşmalarından yapılan alıntılar. Toplumda gözönünde olan insanların bilerek ya da bilmeyerek kurduğu bu cümleler -ne yazık ki- gülünüp geçilmiyor. Ne diyelim; Ya her konuda konuşmayacaksın, ya da susacaksın efendiden sanacaklar seni...)
 “Mozart dinlemiyorum ama Türkiye’ye gelirse konserine mutlaka giderim.” EMRAH

Şimdi de Pink Floyd ve arkadaşları söylüyor: The Wall…” TRT3 SPİKERİ
Salak olabilirim ama aptal asla!” ASENA
Alpay arka ayağını burktu.!” TÜRKİYE-BREZİLYA MAÇINDAN
İstanbul’un altını üstünü metro yapacağız!” ALİ MÜFİT GÜRTUNA
İstanbul’un 5′te yarısını gezdim.” CÜNEYT ARKIN
Ben meme kanserine şahsen karşıyım!”  SİNEM GÜVEN
Eminem dünyaca ünlü bir grup biliyorsunuz değil mi arkadaşlar?” BEYAZ
23.Yüzyılı yaşadığımız bu günlerde başıma gelen bu dram…” Q KIZI REYHAN
Fransızlar amma kültürlü! Ufacık çocukları bile Fransızca konuşuyor.”  İZZET YILDIZHAN
Bazı futbolcuların hepsi sigara içiyor.” FENERBAHÇELİ OĞUZ ÇETİN
Savaşı istemiyorum. Beni çok etkiledi. Makyaj masrafım var, elbise masrafım var.”   PETEK DİNÇÖZ


 Gazeteci Sorusu: “Somali’nin başkenti neresidir?” NEFİSE KARATAY:Bu konuda yorum yapmak istemiyorum.”

Madonna gibiyim… Dünyaca ünlü bir tenor olmak istiyorum.” ÖZCAN DENİZ
Gazeteci Sorusu: “Türkan Hanım, gözlerinizi bağışlamayı düşünür müsünüz?TÜRKAN ŞORAY yanıtı: “Bugün mü?
Kaybedecek hiçbir şeyi yoktu. İlk iki seti kaybetti. Şimdi kaybedecek daha çok hiç birşeyi yok!” Wimbledon Erkekler Final Maçını anlatan TRT SPİKERİ
Suriye’nin PKK’yi Türk turizmine engel olmak için bombaladığını biliyoruz.” GÜLGÜN FEYMAN
Flash Haber “Bu çocuk üçünüzden!” ERMAN TOROĞLU ‘Karar Anı’ adlı programda, karı-koca ve sevgiliye söylüyor.
Atatürk ne demiş? Yurtta sulh barışta sulh.” NİHAT DOĞAN
Ses, bedende en geç yaşlanan organdır.” NÜKHET DURU
İsmini vermek istemeyen bir izleyici Filiz Ovar İngiltere’den ariyor…” A TAKIMI
“I love you sizi…” SİBEL TURNAGÖL


Zamanın MİLLİ SAVUNMA BAKANI Mehmet Gölhan’a yöneltilen soru: “Efendim, şehit anaları da asker anaları da ağlıyor, terör konusunda ne yapacaksınız?” MEHMET GÖLHAN: “Benim oğlum da Amerika’da, benim karım da ağlıyor. Sabretsinler!”
REHA MUHTAR, cinnet geçirip karısını öldüren adama: “Efenim, başınız sağ olsun!”
Bütün o elektronik şeyler aslında biraz mekanik kaçıyor.” GÜLBEN ERGEN, sms, e-card gibi yöntemlerden hoşlanmadığını belirtmek isterken…
Ben, aşkı iki kişinin yaşamasından yanayım.” VATAN ŞAŞMAZ
Tangoya başlarken kadınlar sağ ön, erkekler sol arka ayaklarıyla başlar.” İPEK TUZCUĞLU
Tuğba Özay’ı alkışlayan gruba bakıyorum. Büyük bir çoğunluğunu kadın ve erkekler oluşturuyor.” ECE ERKEN, Passaparola’da.
“Seyretmedim, görmedim ama gördügüm kadarıyla söylüyorum gol değildi.” FATİH TERİM, Adanaspor-Galatasaray maçı sonrasındaki toplantıda.
Yıllardır olmamıştı, uzun zamandan beri ilk defa tek partili koalisyon oluyor.” Boğaziçi Üniversitesi Uluslararası İlişkiler Bölümü mezunlarından NİL KARAİBRAHİMGİL
Bu tür şeyler gerçek hayatta da, normal hayatta da yanına yaklaşmam artı sevmem…” TUĞBA ÖZAY
Biri beni çağırtıp dört saat bekletse, yarım saat sonra giderdim!” ALİ ŞEN
Her sene bir sene daha geçiyor…” TARKAN
Bu akşam oynanacak olan Beşiktaş-Galatasaray derbisinin sonucu henüz belli değil.” ZEYNEP KASIMLIOĞLU
METİN UCA: “Bir örümcek tarafindan ısırılıp üstün güçleri olan bir kahramana dönüşen çizgi film kahramanı… Ö biir, Ö ikii, Ö üüç?” YARIŞMACI:Örry Potter!”


(Sayın Hamdi Erden'e teşekkürler)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder