13 Eylül 2013 Cuma

BATUM BOTANİK BAHÇESİ (Gürcüce: ბათუმის ბოტანიკური ბაღი / Batumis Botanikuri Baği),

Batum gezimizin önemli duraklarından birisi de oldukça meşhur olan botanik bahçesiydi.. Gürcistan’ın özerk cumhuriyetinden Acara Özerk Cumhuriyeti’nin başkenti Batum’un Şehir merkezine 9 km uzaklıktaki Batum Botanik Bahçesi Karadeniz’in kıyısında Mtsvane Kontskhi (Yeşil Burun) bölgesinde yer alıyor. 109 ila 112 hektarlık yayıldığı söylenen Batum Botanik Bahçesi, Eski Sovyetler Birliği’nde en büyük botanik bahçesi imiş. Aynı zamanda dünyanın en 
büyük botanik parkları arasında geçiyor.
Batum Botanik Bahçesi’nin kuruluşuna 1880’lerde başlanmış. Bölgenin ikliminden çok etkilenen şef bahçıvan, ziraatçı M. Dalfons tarafından özellikle Güney Fransa’dan bitkiler getirilerek yeni bir Riviera yaratmak üzere bitki dikimi yapılırken Rus Botanikçi Andrey Nikolayeviç Krasnov (1862-1914) ile bahçede sistematik bir çalışma yürütülmüş. Krasnov uluslararası tanınmış bilim adamları, ziraatçılarla ilişki kurarak tohum, çelik, bilimsel araştırmalar desteği almış. Parkta özellikle eski SSCB’nde ekonomik değeri olan yarı tropikal bitkilerin yetiştirilmesi ve tanıtılmasına yönelik çalışmalar yapılmış. 3 Kasım 1912’de parkın resmi açılışı yapılmış.
İçerisinde 5000’den fazla bitki türü barındıran Batum Botanik Bahçesi, Kafkasya’ya özgü yarı tropik bitkilerin yanı sıra (104 türü Kafkasya’ya özgüdür.) Uzak Asya, Yeni Zelanda, Kuzey Amerika, Güney Amerika, Himalayalar, Meksika, Avustralya ve Akdeniz bitkilerinin sergilendiği bölümlerde getirilen 2037 bitki türü bulunmaktadır de bulunuyor. 1,200 gül türünün yer aldığı parkta 2,000 üzerinde ağaç ve odunsu bitkiler bulunuyor.
Ayrıca parkta içerisinde, bitki tanıtımı, çiçekçilik, yarı tropikal bitkiler, bitki fizyolojisi ve botanik alanlarında bilimsel araştırmalar da yapılıyor. Önceleri Gürcistan Bilim Akademisi tarafından yönetilen  Batum Botanik Bahçesi 2006′dan beri bağımsız bir enstitü tarafından yönetilmekte.















Bizim turumuz gezi otobüsüyle olmakla birlikte edindiğimiz bilgilere göre, şehir merkezinden 15 dakikalık uzaklıktaki parka, taksi (10 Lari/12TL) veya 1 numaralı minibüse ile ulaşmak mümkün. Minibüs (0,60 Lari) parkın alt giriş kapısına kadar gidiyor. Park giriş ücreti ise (6 Lari). Ana yürüyüş yollarını takip ederek Batum Botanik Parkı’nı baştan başa gezmek gezmek 2-4 saat tutuyor. Bizim zaman kısıtlamamız nedeniyle ana yollar itibariyle 1,5 saatlik bir gezimiz oldu. Park girişinde ve çıkışında tuvaletler bulunuyor.

2 yorum:

  1. Çok güzel.. Tek korkum İzmir'de ki fuar alanı serbest bölgeye gittiğinde onca ağaç ve bitkinin akibetinin ne olacağı.Dilerim nefes alabileceğimiz bir akciğer olarak yeni nesillere bırakabiliriz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yüz seneyi geçmiş bir parkın nasıl özenle korunduğunu gördüm. Ne yazık ki ülkemizde bir öncekinin yaptığını yıkmak marifet sayılıyor. Umarım tüm yeşillerimizi koruruz.

      Sil